Sinterklaas kapoentje…

Hoera, een van de leukste dagen van het jaar komt er weer aan: Sinterklaas is in het land! Zowel voor kindjes als voor ouders is 6 december elk jaar weer een hoogdag. De kinderen kijken vol spanning uit naar wat ze in hun schoentje zullen vinden, de mama’s (en wellicht ook papa’s) vinden het al even spannend om de reactie van zoon- of dochterlief te zien bij het aanschouwen van al dat leuks en lekkers.

Al maanden op voorhand houdt deze Sinterklaas van dienst haar ogen goed open. Uitverkoop in de speelgoedwinkel hier, promotie op het speelgoed daar, en op het juiste moment sla ik mijn slag. Ook Sinterklaas shopt verstandig 😊

Resultaat is dat de zolder tegen half november al bijna uit zijn voegen barst van al dat speelgoed. Nochtans heeft de Sint geen decadente bedragen gespendeerd. Ik kon aan een spotprijsje een heel uitgebreide set Megabloks op de kop tikken voor de jongste. En dan bedoel ik ook echt een spotprijsje: voor 20€ kocht ik een bouwtafeltje, blokken, een boerderij met dieren, een trein met sporen, een bus, verschillende mannetjes, … En ik kwam met zakken vol kleine spulletjes terug van een uitverkoop, ideaal om de tafel te vullen.

Handig natuurlijk om goed voorbereid te zijn. Als de Sint-folders in de brievenbus vallen, staat er op die manier niet veel meer op het boodschappenlijstje: wat kleine extraatjes voor de kleine man, die toch al bedolven zal worden onder de Megabloks, en 1 hoofd-cadeau voor de iets grotere man, op wie er al heel wat kleine extraatjes liggen te wachten.

Daarbij is het dan natuurlijk wel essentieel om tijdelijk oogkleppen op te zetten bij al die leuke speelgoedfolders en -acties. Anders zouden we op den duur mogen bijbouwen voor al dat speelgoed. Ik moet me dus zien te focussen op wat we nog nodig hebben. Nu ja, nodig, dat is voor interpretatie vatbaar…

Wat ook noodzakelijk is bij dergelijke goeie voorbereidingen, is om zoonlief vakkundig in de juiste richting te begeleiden bij het opstellen van zijn brief naar de Sint.  Hij wijst met grote ogen naar een Duplo-trein. Aangezien ik dat ook al in gedachten had, help ik hem meteen om deze uit te knippen. En er is net een actie op Duplo, ideaal dus. (Ja, ik ben een gewillig marketing-slachtoffer. Als je het woord promotie laat vallen heb je meteen mijn aandacht 😳).

Omdat kleine broer nog te klein is, neemt grote broer ook die brief voor zijn rekening. Onwetend knikt hij enthousiast: “ja, Megabloks! Dat zal broer wel leuk vinden!” Missie geslaagd 😃

Ik moet wel zeggen dat ik al mijn wilskracht nodig heb om me aan “het lijstje” te houden. Maar het lukt! (Ok, ongeveer toch. Of misschien niet helemaal. Ik beken… Ik heb ook nog een doos basisblokken van Duplo gekocht, want toen we vorige week een huis wilden bouwen waren de blokken op na verdiep 1, en dat vond ik … eh … dat vond de zoon niet leuk).

En dan komen er nóg Sinterklazen raad vragen. Via oma, via bonnie, via het werk. Het kost me toch wat moeite om nog voldoende inspiratie te geven aan al die Sinterklazen. Zeker voor de jongste, die dankzij broerlief al over hopen speelgoed beschikt. En net wanneer ik denk mijn hersenen voldoende te hebben gepijnigd, komt ook de kerstman op de proppen om advies te vragen. Help! Alle tips voor een 1- en 3-jarige zijn dus nog meer dan welkom, lieve lezers 😉

Rest er mij voorlopig alleen nog alles mooi uit te stallen op tafel vrijdagavond. En de volgende ochtend te genieten van die fonkelende oogjes en het enthousiaste geroep “Sinterklaas is geweest!!!” En hopelijk ook te genieten van veel rust, dankzij twee kindjes die het veel te druk hebben met spelen om aandacht op te eisen. Hoop doet leven nietwaar. Geniet ervan allemaal!

Geef een reactie

